تبلیغات
کلاس سبز ... - کلید واژه های ارزشیابی کیفی توصیفی
کلاس سبز ...
ما همچنان به رشد احتیاج داریم وبرای ارتقا کیفیت زندگی خود و اطرافیانمون نباید یادگیری را متوقف کنیم.
صفحه نخست       پست الکترونیک          تماس با ما              ATOM            طراح قالب
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
درباره وبلاگ


بهترین سال های عمرم را در کنار زیبا ترین گل های گلزار هستی یعنی دانش آموزانم گذرانده ام صفای نگاه معصومشان و معصومیت گفتار شیرینشان لحظاتی فراموش نشدنی را برایم خلق کرده است.
هدف از ایجاد این وبلاگ ارتباط موثر با همکاران و اولیا و به اشتراک گذاشتن مباحث ارزشیابی توصیفی و عملکردی و به اشتراک گذاری تعدادی از فعالیتهایی که در کلاس دوم انجام می شود.
محمد محمد جانی پشته ئی
آموزگار پایه دوم ابتدایی
آموزشگاه شهید شیخ جامی پشته
استان خراسان رضوی
شهرستان تایباد
روستای پشته
تماس باما :
kelase.sabz@gmail.com

مدیر وبلاگ :محمد محمد جانی
نویسندگان
نظرسنجی
عملکرد این وبلاگ را چگونه ارزیابی می کنید؟





ارزشیابی: به فرایند نظامدار برای جمع آوری، تحلیل و تفسیر اطلاعات به منظور تعیین میزان تحقق اهداف موردنظر، براساس ملاکها و معیارهای مشخص شده، اطلاق می شود.


ارزشیابی پیشرفت تحصیلی: فرایند منظم جمع آوری اطلاعات به منظور بررسی، داوری و قضاوت در مورد تلاشهای یادگیری دانش آموزان و فعالیتهای معلم در دستیابی به اهداف آموزشی و پرورشی براساس ملاکهای معین است.


ارزشیابی توصیفی: شیوه ای از ارزشیابی تحصیلی ــ تربیتی است که اطلاعات لازم، معتبر و مستند برای شناخت دقیق و همه ٔجانبه فراگیران در ابعاد مختلف یادگیری، با استفاده از ابزارها و روشهای مناسب مانند کار پوشه، آزمونها )با تأکید بر آزمونهای عملکردی( و مشاهدات در طول فرایند یاددهی ــ یادگیری بهدست میآید؛ تا براساس آن بازخوردهای کیفی مورد نیاز برای کمک به یادگیری و یاددهی بهتر در فضای روانی و عاطفی مطلوب برای دانش آموز، معلم و اولیاء حاصل آید....

ادامه مطلب ...
ارزشیابی تکوینی: نوعی از ارزشیابی است که در طول فرایند یاددهی ــ یادگیری به طور پیوسته و مداوم برای شناسایی و تقویت قوتها و شناسایی و رفع ضعفها، موانع و مشکلات یادگیری فراگیران صورت می گیرد.


ارزشیابی پایانی: به منظور تشخیص تحقق اهداف آموزشی ــ تربیتی در پایان نوبت و یا سال تحصیلی از طریق جمع بندی و تحلیل نتایج ارزشیابیهای تکوینی و سایر اطلاعات به دست آمده، صورت می پذیرد و نتایج آن به شکل توصیفی گزارش می شود.

آزمون: ابزاری است برای اندازه گیری و سنجش آموخته های دانش آموزان در قالب سؤالات کتبی، شفاهی و موقعیتهای عملی.


آزمون مداد ــ کاغذی: ٔمجموعه سؤالات کتبی است که توسط دانش آموزان به صورت نوشتاری پاسخ

داده می شود.


آزمون عملکردی: ابزاری است که به وسیله آن عملکرد، تلاش و فعالیتهای دانش آموز در موقعیتهای عملی و قابل مشاهده سنجیده می شود. 

      
پوشه کار: مجموعه ٔای هدفمند از نمونه فعالیتها و کارهای مختلف دانش آموز است که به منظور مستند کردن فرایند تلاش و پیشرفت و موفقیت او در طول سال تحصیلی با مشارکت دانش آموز، معلم و اولیاء جمع آوری، طبقه بندی و مدیریت می شود.


ثبت مشاهدات: روشی است برای ثبت و توصیف وقایع و رفتارهای قابل مشاهده دانش آموز، در حیطه های مختلف که اطلاعات مناسبی را برای شناخت دقیق تر دانش آموز در اختیار معلم و اولیاء قرار می دهد.

بازخورد: فرایندی است که در آن معلم، واکنشهای خود را در قبال تلاش و عملکرد دانش آموز، با هدف راهنمایی،تشویق و کمک به وی و با استفاده از روشها و ابزارهای مختلف )کلامی، غیرکلامی، مکتوب و...( ارائه می دهد.


فرایند یادگیری: فعالیتها و اقداماتی است که دانش آموز با راهنمایی و هدایت معلم برای دستیابی به اهداف آموزشی  تربیتی پیش بینی شده، انجام میدهد.


گزارش پیشرفت تحصیلی ــ تربیتی: جمع بندی اطلاعات و نتایج ارزشیابی های تکوینی که در طول فرایند یاددهی ــ یادگیری با ابزارهای مناسب صورت گرفته و ارائه تصویری کلی از آموخته ها، مهارتها، تواناییها و نگرشهای دانش آموز به منظور تقویت نقاط قوت و رفع موانع یادگیری دانش آموز است.


اهداف برنامه درسی: اهدافی است که توسط برنامهریزان درسی برای دوره، پایه و عناوین درسی ابتدایی، پیش بینی شده و به تصویب شورای عالی آموزش و پرورش می رسد.

وضعیت آموزشی ــ تربیتی: شرایط، موقعیت و جایگاه دانش آموز است که در فرایند یادگیری با توجه به مستندات  جمع آ وری شده در خصوص یادگیری و رفتار او تعیین می شود.


فعالیتهای مکمل: فعالیتهایی است که معلم یا مربی به منظور غنای فرایند یاددهی ــ یادگیری علاوه بر آنچه که در کتابهای درسی پیش بینی می شود ــ درنظر می گیرد تا فرصتهای یادگیری بهتری را برای دانش آموز فراهم کند.


درس پژوهی: پژوهش هایی است که دانش آموز در ارتباط با موضوعات درسی با هدایت و راهنمایی معلم یا مربی انجام می دهد.


پروژه: ٔمجموعه فعالیتهای هدفمندی است که معلم یا مربی برای تعمیق، تثبیت و کاربست یادگیری دانش آموز به صورت فردی و گروهی تعیین می کند.


کلاسهای جبرانی: جلسات آموزشی اضافه بر ساعات درسی عادی دانش آموزان است که به منظور جبران ضعفهای درسی آنها در چارچوب قوانین و مقررات شورای عالی، توسط مدرسه پیش بینی می شود.


فوق برنامه: فعالیتها و برنامه ٔهایی هستند که در برنامه درسی یا جدول ساعات مدرسه منظور نشده اند ولی زیرنظر مدرسه یا در مراکز مکمل مدرسه زیرنظر منطقه یا ناحیه و به انتخاب دانش آموزان انجام می گیرند.


مقیاس: یک مفهوم قراردادی است که براساس آن میزان عملکرد دانش آموزان در دستیابی به اهداف سنجیده و تعیین می شود.

 منبع : راهنمای معلم در ارزشیابی توصیفی  ،  ناشر : اداره کل نظارت بر نشر و توزیع مواد آموزشی






نوع مطلب : ارزشیابی کیفی توصیفی، 
برچسب ها : ارزشیابی کیفی توصیفی،
لینک های مرتبط :
          
چهارشنبه بیست و هفتم دی 1396
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر





آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی